Tarcze hamulcowe – popularne pytania

Autor postu: piotrek_az Data: kw. 25, 2018 | 0 komentarzy


O tym, jak ważny w samochodzie jest układ hamulcowy, nie trzeba nikogo przypominać. Sprawnie działające, dopasowane do siebie i konkretnego modelu samochodu części zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem, a także podnoszą komfort prowadzenia auta. Jednym z istotnych elementów układu są tarcze hamulcowe. Zardzewiałe, skrzywione lub wytarte wpływają na pracę pozostałych części i w realny sposób mogą wpłynąć na drastyczne obniżenie się poziomu bezpieczeństwa na drodze. Warto dowiedzieć się więcej na temat prawidłowego funkcjonowania tarcz – o ich działania zależy zdrowie i życie nie tylko kierowców, ale też innych uczestników ruchu.

Jak wybrać dobre tarcze hamulcowe?

Nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Rynek oferuje wiele produktów, zróżnicowanych pod względem ceny i jakości. Jedną z rozsądniejszych opcji jest zamontowanie takich tarcz hamulcowych, które oryginalnie znajdowały się w danym modelu samochodu. Kupno zamienników lepiej sobie odpuścić, szczególnie jeśli tarcze były już eksploatowane w innym pojeździe.

Czy warto kupować tanie tarcze hamulcowe?

Tanie tarcze hamulcowe to tylko pozorna oszczędność. Click To TweetTakie części bardzo szybko ulegną zużyciu. Krzywią się, ścierają, rdzewieją, kruszą i pękają. Pamiętajmy, że samochód to pewien układ – jego części nie funkcjonują w izolacji. Zepsuta tarcza, jeśli nie zostanie szybko wymieniona, przełoży się na uszkodzenia innego rodzaju. W konsekwencji więc może zdarzyć się tak, że po zaoszczędzeniu na zakupie taniej tarczy będziemy musieli ponosić dodatkowe wydatki związane z naprawą pozostałych części układu hamulcowego.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze standardowych tarcz hamulcowych?

W przypadku tradycyjnych, znajdujących się w większości pojazdów standardowych tarcz hamulcowych należy zwrócić uwagę przede wszystkim na precyzję wykonania części. Tarcze powinny być odpowiednio wyważone, mieć właściwie rozmieszczone otwory, a także posiadać ściśle określone rozmiary. Ważne jest również, z czego i jak zostały wykonane tarcze – obecnie na rynku znajduje się wiele produktów wyglądających całkiem nieźle na pierwszy rzut oka, jednak odlanych nieprawidłowo oraz z wątpliwej jakości żeliwa. Tarcza, która jest nadmiernie porowata, będzie łatwo odkształcać się oraz pękać w wyniku gwałtownych zmian temperatury (a o te na drodze nietrudno – wystarczy po kilkugodzinnej, intensywnej przejażdżce wjechać autem w kałuże).

tarcze hamulcowe popularne pytania 1 Tarcze hamulcowe   popularne pytania

Czym charakteryzują się sportowe tarcze hamulcowe?

Tarcze przeznaczone do pojazdów o podwyższonych wymaganiach i osiągach to elementy nawiercane, nacinane bądź jednocześnie nacinane i nawiercane. Tego rodzaju otwory spełniają bardzo ważną funkcję w czasie jazdy. Dzięki nim dochodzi do skutecznego odprowadzania pyłów i gazów, gromadzących się w miejscach styków tarcz i klocków hamulcowych. Sportowe tarcze hamulcowe dedykowane są określonym pojazdom – nie warto montować ich w zwykłych samochodach. Tym bardziej że części te, w porównaniu ze standardowymi elementami, mają pewne wady. Między innymi powodują szybsze zużycie klocków hamulcowych. Efekt uboczny instalacji tego rodzaju części stanowi także hałas, który może dokuczać kierowcy i pasażerom podczas jazdy.

Na co zwrócić uwagę przy montażu tarcz hamulcowych?

Należy zaznaczyć, że montaż tarcz hamulcowych powinno się powierzać osobom doświadczonym, najlepiej – profesjonalistom. Zamocowanie tej części wymaga też uprzedniego sprawdzenia, w jakiej kondycji są pozostałe części układu hamulcowego. Szczególnie istotne są tutaj klocki hamulcowe – te elementy, jeśli są zużyte, przekładają się na szybsze niszczenie tarcz. Jeszcze przed montażem należy również dopilnować, aby miejsce styku tarczy z piastą było czyste i pozbawione zanieczyszczeń typu pył czy rdza.

Czy warto przetaczać tarcze hamulcowe?

To zależy od tego, na ile zużyte i starte są tarcze. Jeśli w naszym samochodzie powinna być montowana tarcza o szerokości 20 mm, przetaczanie obecnej tarczy o mniejszej szerokości nie ma sensu. Warto podkreślić też, że zarówno w przypadku tarcz hamulcowych, jak innych elementów układu hamulcowego, nie warto oszczędzać.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 1 Średnia: 3]

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

F
F
Twitter
AZHamulce na Twitterze
ludzie podążają AZHamulce
Twitter Pic Y
F
Przeczytaj poprzedni wpis:
Poznaj systemy BAS, City Safety, EBD

Jeszcze kilka lat temu szczytem bezpieczeństwa był samochód wyposażony w ABS, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Obecnie wyposażenie nowych samochód...

Zamknij