Uszkodzenia układu hamulcowego uniemożliwiają jazdę samochodem – niesprawne tarcze czy zaciski hamulcowe znacznie wydłużają drogę hamowania i mogą skutkować bardzo poważnym wypadkiem. Regenerację wymienionych części można przeprowadzić w domowym zaciszu – pod warunkiem jednak, że zna się kilka zasad dotyczących konserwacji tego rodzaju elementów.
Regeneracja zacisku hamulca
Zacisk hamulcowy jest jednym z istotniejszych składowych układu hamulcowego – jeśli nie będzie on utrzymany w dobrym stanie, hamowanie może znacznie się wydłużyć lub, w skrajnych przypadkach, przy zupełnie zdegenerowanej części, nie odbyć się.
Po co regenerować zacisk hamulca?
Zacisk hamulcowy narażony jest na duże przeciążenie i szkodzące mu zanieczyszczenia. Click To Tweet Zazwyczaj działa również w wysokich temperaturach. Te trudne, jak widać, warunki pracy odbijają się na kondycji i działaniu zacisku hamulcowego. Stąd regeneracja tej części jest niezbędna, aby móc w pełni odpowiedzialny, bezpieczny sposób poruszać się po drodze.
Prosta regeneracja
Zazwyczaj przy zacisku hamulcowym montowane są dwie uszczelki. Pierwsza zapobiega wydostawaniu się na zewnątrz płynu hamulcowego, druga ochrania część przez zabrudzeniami. Obie z czasem niszczeją. Konsekwencją ich niewymieniania może być nawet całkowite zablokowanie zacisku. Wymiana tych elementów jest stosunkowo prosta, a dodatkowo uszczelki nie są drogie – ich koszt nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych. Wymiana tych części jest prostym, sprawdzonym sposobem na regenerację zacisków hamulcowych.
Co robić w przypadku poważniejszych usterek?
Poważniejszą usterką niż zużycie uszczelek jest uszkodzenie tłoczka. W przypadku niewielkiego ubytku bądź korozji ten element wystarczy zeszlifować. Warto zrobić to w profesjonalnym warsztacie samochodowym, aby mieć pewność, że zacisk hamulcowy po takim zabiegu wróci do pełnej sprawności. Nieprawidłowo działający tłoczek może mieć bowiem bardzo poważne konsekwencje, np. w postaci znoszenia samochodu na bok podczas hamowania.
Jak przedłużyć żywotność zacisku hamulcowego?
Istnieje kilka prostych reguł, których przestrzeganie pozwala cieszyć się sprawnie działającymi zaciskami hamulcowymi. Zasady te przedstawiają się następująco:
- Regularnie sprawdzaj stan zacisków hamulcowych.
- Czyść zaciski – to zabrudzenia odpowiadają za większość problemów z tą częścią.
- Pamiętaj o wymianie płynu hamulcowego.
- Dbaj o hamulce podczas jazdy – kiedy tylko jest to możliwe, hamuj silnikiem.
Regeneracja tarcz hamulcowych
W przypadku tarcz hamulcowych regeneracja dotyczy głównie usuwania osadów gromadzących się na elementach lub wyrównywania nierówności powstających w wyniku eksploatacji tarczy (drobnych skrzywień, ubytków). Nie zawsze jednak regeneracja jest dobrym pomysłem – w przypadku części zużytych w dużym stopniu, lepiej tarcze po prostu wymienić na nowe.
Szlifowanie tarcz
Szlifowanie tarcz pozwala pozbyć się z powierzchni części rdzy, drobnych wgłębień i niewielkich nierówności. Co ciekawe, warto ją wykonywać regularnie, w równych odstępach czasu. Zabieg ten znacznie przyczynia się do przedłużenia żywotności tarczy hamulcowej, pod warunkiem, że nie jest wykonywany zbyt często oraz tarcze nie zostają przesadnie, zbyt głęboko zeszlifowane.
Przetaczanie tarcz hamulcowych
Przetaczanie tarcz hamulcowych nie różni się wiele od ich szlifowania. Click To TweetWykonywane jest za pomocą profesjonalnej maszyny – przetaczarki, którą mocuje się w miejscu zacisku hamulcowego. Warto wiedzieć, że istnieją dwie techniki przetaczania tarcz hamulcowych – w przypadku pierwszej z nich należy rozebrać koło pojazdu, druga zaś nie wymaga tego rodzaju ingerencji.
Kiedy należy wymienić tarcze?
Kiedy większość powierzchni tarczy jest skorodowana, zużyta, tarcze uległy znacznemu skrzywieniu lub były już przetaczane, należy je bezwzględnie wymienić. W przeciwnym przypadku możemy narazić się na niebezpieczeństwo na drodze – niesprawnie działające tarcze to znaczne problemy z hamowaniem, a te, jak wiadomo, bywają przyczyną najpoważniejszych wypadków drogowych.