Przegląd hamulców przed sezonem zimowym – o czym należy pamiętać?

Autor postu: piotrek_az Data: Gru 14, 2017 | 0 komentarzy


Zima to niewątpliwie ciężki okres dla kierowców, ale także… samych pojazdów. Są one intensywniej niż w okresie letnim eksploatowane, a także zdecydowanie bardziej narażone na działanie wilgoci i niskich temperatur. Szczególnemu zużyciu ulegają hamulce – podpowiadamy, co zrobić, aby gwarantowały nam bezpieczeństwo na drodze przez całą zimę.

Przegląd hamulców przed zimą – nie profilaktyka, a konieczność

Przegląd układu hamulcowego zalecany jest co 15 tys. kilometrów. Click To Tweet Jednak serwisanci radzą wykonywać go przede wszystkim regularnie i wskazują na początek zimy oraz wiosny jako najlepsze terminy na sprawdzenie działania hamulców.

W sezonie zimowym łatwo o wypadek i utratę kontroli nad pojazdem ze względu na trudne warunki atmosferyczne. Czas hamowania na śliskiej nawierzchni jest nawet dziesięć razy dłuższy niż na nieoblodzonej drodze. Dodajmy do tego informację, że układ hamulcowy odpowiada za aż 70% wytracania prędkości pojazdu. Wyobraźmy sobie zatem, o ile musiałaby się dodatkowo wydłużyć droga hamowania przy niesprawnym układzie hamulcowym – nawet wymiana opon na zimowe niewiele by tu pomogła….

Co należy sprawdzić podczas przeglądu?

Klocki i tarcze hamulcowe

Znaczna część kierowców zaniedbuje kontrolę tych elementów układu hamulcowego. Jest to o tyle niekorzystne, że działanie klocków i tarcz jest ze sobą ściśle skorelowane. Kiedy już właściciel samochodu zdecyduje się na wymianę zużytych klocków hamulcowych, okazuje się często, że również tarcze (które de facto powinny sprawnie funkcjonować dłużej niż klocki) zupełnie nie nadają się do dalszej eksploatacji (a są to części dość drogie).

Klocki hamulcowe powinny zostać wymienione wraz ze szczękami, koniecznie jednocześnie na obu kołach jednej osi. W przeciwnym przypadku samochód podczas hamowania może być znoszony na bok. Tarcze natomiast należy skontrolować pod kątem tego, czy nie są zużyte, pęknięte, wyszczerbione lub zwichrowane. Jeśli konieczna jest wymiana klocków i tarcz, warto wybrać części jednego producenta oraz zadbać o to, by klocki miały odpowiednią twardość (jej zbyt wysoka wartość przyspieszy niszczenie tarcz).

Zaciski hamulcowe

Zaciski hamulcowe powinny być dokładnie oczyszczone. Należy też sprawdzić, czy ich tłoczki działają sprawnie, nie blokują się. Zapobiegnie to przegraniu się klocków hamulcowych, zniszczeniu tarcz, a tym samym znacznemu wydłużeniu drogi hamowania.

Linki hamulca ręcznego

Nie zapominajmy o tym, że hamulec roboczy nie jest jedynym hamulcem, z którego korzystamy. W niektórych sytuacjach na drodze trudno obejść się bez hamulca postojowego (czyli tzw. ręcznego), dlatego jego również należy poddać kontroli. Kierowcy często bagatelizują uszkodzenia w obszarze zewnętrznego pancerza linek hamulcowych. Skutkiem tego jest przedostawanie się wody i – w przypadku niskich temperatur na zewnątrz – jej zamarzanie. To z kolei może prowadzić do unieruchomienia hamulca ręcznego.

przeglad hamulcow przed zima 2 Przegląd hamulców przed sezonem zimowym   o czym należy pamiętać?

Płyn hamulcowy

Choć płyn nie jest stricte częścią układu hamulcowego, nie można o nim zapomnieć. Click To Tweet Preparat o odpowiednich właściwościach gwarantuje sprawność hamulców, a także znacznie przedłuża ich żywotność (zapobiega korodowaniu przewodów hamulcowych). Ma właściwości higroskopijne (pochłania wodę) i z tego względu powinien być wymieniany przynajmniej raz na dwa lata. Dodatkowo specjaliści zalecają co roku wykonywać badanie płynu hamulcowego specjalnym testerem (sprawdzającym w kilka sekund rzeczywistą temperaturę wrzenia preparatu).

Amortyzatory

Przy okazji kontroli działania układu hamulcowego warto sprawdzić stan amortyzatorów (w dużej mierze odpowiadają one za drogę hamowania i prawidłowe funkcjonowanie układów bezpieczeństwa, np. ABS). Najlepiej zrobić to, jak zresztą również przegląd hamulców, w profesjonalnej stacji kontroli pojazdów. Mechanik powinien zwrócić uwagę również na mocowanie amortyzatora, odboje i osłony. Ewentualną wymianę amortyzatorów należy wykonywać parami.

Wymiana części układu hamulcowego – jak zrobić to mądrze?

Przede wszystkim – nie oszczędzajmy na elementach układu hamulcowego. To części kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa, dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na ich jakość. Najlepszym wyborem będą te same produkty, które w samochodzie są montowane oryginalne (używane w fabryce podczas tzw. ,,pierwszego montażu”). Przejawem zupełnego braku odpowiedzialności i wyobraźni wśród kierowców jest korzystanie z używanych części. Szczególnie że powtórny montaż to praktyka zabroniona przez polskie prawo.

Uszkodzenia układu hamulcowego, które podczas cieplejszych miesięcy mogą zostać niezauważone, w okresie zimowym bywają przyczyną poważnych wypadków. Zaśnieżona, oblodzona jezdnia wymaga od kierowcy zachowywania szczególnej uwagi, jednak to nie pomoże, jeśli maszyna zawiedzie na najprostszym, konstrukcyjnym poziomie.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 0 Średnia: 0]

Zostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
F
Twitter
AZHamulce na Twitterze
0 ludzie podążają AZHamulce

F
Przeczytaj poprzedni wpis:
Łańcuchy na koła w zimie – kiedy i jakie wybrać?

Pomimo że w Polsce zimy nie należą do najsroższych, nigdy nie wiadomo, jakie warunki mogą zastać nas na drodze. Nie...

Zamknij