Jeszcze kilka lat temu szczytem bezpieczeństwa był samochód wyposażony w ABS, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Obecnie wyposażenie nowych samochód aż roi się od wielu różnych systemów mających za zadanie poprawić bezpieczeństwo jazdy, ograniczyć wydatki na paliwo lub po prostu wpłynąć na komfort jazdy. Niektóre z nazw tych systemów brzmią tak tajemniczo, że wielu kierowców nawet nie wie, za co tak dokładnie odpowiadają. Co powinniśmy uznać za standard wyposażenia, a co jest tylko warte rozważenia? Dziś omówimy trzy nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w jakie coraz częściej wyposażane są nowe auta.
Czym jest i jak działa system hamowania BAS?
BAS, czyli Brake Assist jest to system służący do maksymalizacji skuteczności hamowania podczas awaryjnej sytuacji. System ten działa w połączeniu z układem ABS. Podczas hamowania awaryjnego kierowcy często nie wykorzystują w pełni możliwości układu hamulcowego z powodu zbyt małego nacisku na pedał hamulca, co w konsekwencji prowadzi do wydłużenia drogi hamowania. Aby zapobiec takim sytuacjom, producenci w nowych samochodach instalują asystent hamowania (BAS). Urządzenie to wyposażone jest w czujniki na pompie hamulcowej, które kontrolują ruch pedału hamulca. System wykrywa sytuację, kiedy kierowca zamierza gwałtownie zahamować. Wtedy też zwiększa maksymalnie ciśnienie w układzie hamulcowym po to, aby uzyskać jak największą siłę hamowania. W niektórych pojazdach wyposażonych w system BAS dodatkowo włączają się światła awaryjne, które ostrzegają o nagłym hamowaniu. Szacuje się, że system BAS jest w stanie skrócić drogę hamowania o średnio 20-30%.
Jak działa system EBD?
Kolejnym systemem powszechnie stosowanym w nowych samochodach jest system EBD (Electronic Brakeforce Distribution). Głównym zadaniem systemu EBD, podobnie jak systemu BAS, jest skrócenie drogi hamowania przy zachowaniu stabilności pojazdu. W celu skrócenia drogi hamowania układ EBD przenosi siłę hamowania na te koła, które w sytuacji awaryjnej i podczas wykonywania gwałtownych manewrów są bardziej obciążone. Dzięki temu samochód hamuje na krótszym odcinku. Układ EBD zapobiega poślizgowi oraz pozwala utrzymać prawidłowy tor jazdy w trakcie hamowania na zakręcie. Coraz częściej systemem ABS wspomagany jest przez EBD. Jest on standardowym wyposażeniem, na przykład w Hyundaiu i30.
Co to jest City Safety?
System City Safety pomaga kierowcom uniknąć kolizji, które najczęściej zdarzają się w ruchu miejskim. Click To Tweet W przypadku, gdy samochód “zauważy” zbyt bliskie zbliżanie się do pojazdu znajdującego się z przodu, a kierowca w odpowiednim czasie nie aktywuje hamulców, system City Safety sam zacznie ingerować po to, by zapobiec zderzeniu. Oznacza to, że w przypadku zbliżającej się przeszkody, system automatycznie zahamuje samochód. Działanie układu City Safety opiera się na czujniku laserowym zamontowanym do przedniej szyby pojazdu, który wykrywa zagrożenia i pojazdy znajdujące się z przodu. Jeśli prędkość pojazdu nie przekracza 15 km/h, układ jest w stanie całkowicie zapobiec kolizji. W system City Safety po raz pierwszy zostało wyposażone Volvo XC60, które uchodzi za najbezpieczniejsze Volvo w historii.
System BAS vs City Safety vs EBD (porównanie)
BAS | City Safety | EBD |
|
|
|
|
|
|
|
|
|