Odpowietrzanie pompy hamulcowej

Autor postu: piotrek_az Data: Paź 24, 2017 | 0 komentarzy


Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów całego samochodu. Odpowiada bowiem za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. W skład układu hamulcowego wchodzi pompa hamulcowa, która dla sprawności działania wymaga okresowego odpowietrzania. Jak się to robi?

Pompa hamulcowa – co to jest?

Pompa hamulcowa stanowi integralny element układu hamulcowego pojazdu. Click To Tweet Odpowiada ona za pompowanie przewodami hamulcowymi płynu hamulcowego do hamulców. Najczęściej w zastosowaniu w samochodach osobowych są pompy tłokowe.

Każda pompa hamulcowa składa się z:

  • korpusu,
  • podkładki korektora hamowania i podpórki do niej,
  • kółka,
  • sprężyny dociskającej,
  • pierścienia uszczelniającego,
  • tłoka,
  • podkładki korektora hamowania i podpórki do niej,
  • cylindra pompy,
  • sprężyny dociskowej,
  • uszczelniacza,
  • kółka oporowego,
  • uszczelek.

Pompa hamulcowa umiejscowiona jest za wzmacniaczem hamowania i łączy się z pedałem hamulca. Odpowiada ona za przetworzenie ruchu tłoczków znajdujących się w niej na ciśnienie płynu hydraulicznego, który kierowany jest do dwóch obwodów hamulcowych. W wyniku wzrostu jego ciśnienia uruchamia on hamulce kół.

Zapowietrzona pompa hamulcowa – objawy

Problemy z układem hamulcowym mogą wynikać z zapowietrzonej pompy hamulcowej. Click To TweetObjawem zapowietrzenia jest tzw. miękki, wpadający w podłogę pedał hamulca, brak przetworzenia siły dociskania pedału hamulca na siłę hamowania, a także wyciek płynu hamulcowego.

Powodem zapowietrzenia pompy hamulcowej może być m.in. zużycie elementów uszczelniających ten element układu hamulcowego.

Sposoby na odpowietrzanie pompy hamulcowej

Powietrze znajdujące się w pompie hamulcowej staje się potencjalnym zagrożeniem dla całego układu hamulcowego, dlatego trzeba ją odpowietrzyć. Nieco inaczej odpowietrza się samochód z układem ABS, a inaczej bez wspomagania. Odpowietrzanie pompy hamulcowej z układem ABS rozpoczynamy od włączenia silnika i przyciśnięcia pedału hamulca kilkadziesiąt razy do samego spodu. W ten sposób pozbywamy się ciśnienia regulacji systemu ABS. W trakcie tej czynności zbiorniczek wyrównawczy pompy hamulcowej powinien być zalany do pełna płynem roboczym.

Po wykonaniu zalecanych czynności trzeba nałożyć przewód na zawór odpowietrzający, a drugi jego koniec zanurzyć w naczyniu (np. misce) z płynem hamulcowym i rozpocząć pompowanie hamulcem. Pompujemy do momentu, gdy zostanie wytworzone przeciwciśnienie w systemie, czyli pojawi się znaczny opór stawiany przez pedał hamulca. Wtedy wciskamy pedał hamulca maksymalnie do podłoża i trzymamy go w takiej pozycji, a druga osoba odkręca zawór odpowietrzający o około pół obrotu, aby rozpoczął się przepływ płynu hamulcowego do naczynia. Kiedy wyczuwalne jest już ciśnienie na pedale hamulca, należy całkiem zakręcić zawór. Czynność powtarzamy kilka razy, aż nie będą pojawiały się pęcherzyki powietrza. Wówczas zakręcamy zawór i uzupełniamy zbiornik płynem hamulcowym. Procedurę należy przeprowadzić dla każdego z kół samochodu.

Dla utrzymania sprawności działania pompy hamulcowej należy odpowietrzać układ hamulcowy w odstępach kilkuminutowych, aby w czasie tego procesu pompa nie pracowała dłużej niż 2 minuty ciągle.

Jak zapobiegać występowaniu zapowietrzenia pompy hamulcowej?

Można skutecznie zapobiegać występowaniu niekorzystnego zjawiska zapowietrzenia się pompy hamulcowej. Należy przy tym regularnie kontrolować stan techniczny pompy i całego układu hamulcowego, regularnie wymieniać płyn hamulcowy i opróżniać jego zbiornik przed ponownym napełnieniem.

Dzięki prostym czynnościom zapobiegawczym, do których zaliczamy regularną kontrolę stanu zbiorniczka z płynem hamulcowym i stanu pompy hamulcowej, można wydłużyć czas pomiędzy kolejnym odpowietrzaniem pompy.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 48 Średnia: 2.4]

Zostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
F
Twitter
AZHamulce na Twitterze
0 ludzie podążają AZHamulce

F
Przeczytaj poprzedni wpis:
Budowa i zasady działania zacisków hamulcowych

W większości samochodów osobowych wykorzystywane są hamulce tarczowe, które wyparły z rynku tzw. hamulce bębnowe lub po prostu bębny. Głównymi...

Zamknij