Pomimo że w Polsce zimy nie należą do najsroższych, nigdy nie wiadomo, jakie warunki mogą zastać nas na drodze. Nie zawsze zmiana opon na zimowe okazuje się wystarczająca, zwłaszcza na terenach wzgórzystych. W obszarze górskim można spotkać się z nakazem zakładania łańcuchów przeciwśnieżnych, choć łańcuchy mogą się przydać nie tylko w górach, a również wtedy, kiedy jezdnia staje się bardzo śliska.
Kiedy stosować łańcuchy śniegowe?
Łańcuch przeciwpoślizgowy potocznie zwany łańcuchem na koła w Polsce nie należy do obowiązkowego wyposażenia samochodu. W Europie obowiązek posiadania łańcuchów przeciwśniegowych w ramach obowiązkowego wyposażenia ma tylko Norwegia. W większości krajów europejskich używanie łańcuchów śniegowych jest doraźne, a w przypadku takich państw, jak Węgry, Włochy, Niemcy, Austria, Czechy Francja, Hiszpania, Liechtenstein konieczne w obszarach górzystych, położonych wysoko nad poziomem morza. W Polsce sytuacja wygląda podobnie. W rejonach górskich można spotkać się z miejscami oznakowanymi znakiem C-18, czyli białym kołem samochodowym umieszczonym na niebieskim tle. Pod takim znakiem najczęściej umieszczona jest dodatkowa tabliczka (od T-23a do T-23j), która informuje kierowców, jakich pojazdów dotyczy nakaz.
Łańcuchy przeciwśnieżne na koła samochodowe niewątpliwie przydadzą się, gdy zimą wybieramy się na bardzo śliskie i oblodzone drogi. Metalowa siatka zakładana na opony ma na celu zapewnić lepszą przyczepność do śliskiej nawierzchni. Jazda z łańcuchami wymaga jednak od kierowcy pewnych ograniczeń – przede wszystkim należy zmniejszyć prędkość. Warto pamiętać również o tym, że kierowcy, którzy bez potrzeby używają łańcuchów, czyli w takich wypadkach, gdy nie pada śnieg, a jezdnia jest dostatecznie odśnieżona, mogą dostać mandat w wysokości 100 zł. Zwłaszcza w centrach miast, gdzie służby porządkowe dbają o to, aby drogi zawsze były przejezdne, łańcuchy śniegowe mogą utrudniać jazdę.
Jakie łańcuchy przeciwśniegowe wybrać?
Głównym celem łańcuchów śniegowych jest wspomaganie kierowców podczas zimowych podróży. Click To TweetNiestety, nie każde auto można wyposażyć w łańcuchy. Ma na to wpływ niestandardowy rozmiar felg albo zalecenie od producenta o niestosowaniu żadnych zimowych wspomagaczy.
Poszczególne łańcuchy śniegowe mogą się od siebie różnić budową, dlatego ich wybór powinien być uzależniony od rozmiaru opony, ilości miejsca pomiędzy oponą a nadkolem oraz przewidywanych warunków, w jakich będą używane. W przypadku niektórych pojazdów to producent w książce serwisowej zaleca, jakie parametry łańcuchów wybrać do konkretnego modelu samochodu. Na rynku można spotkać trzy typy łańcuchów samochodowych:
- łańcuchy stalowe tradycyjne – najbardziej uniwersalny typ łańcuchów śniegowych przeznaczony do różnych typów pojazdów
- łańcuchy tekstylne (“skarpety śniegowe”) – są łatwiejsze w montażu niż tradycyjne łańcuchy śniegowe, ale nie zabezpieczają tak dobrze kół, jak łańcuchy stalowe
- łańcuchy z adapterem na felgę, czyli typu Spikes Spider – polecane są szczególnie do samochodów terenowych, dostawczych i ciężarowych
Niezależnie od tego, jaki model łańcuchów kupujemy, warto przed zakupem sprawdzić, czy wybrany model posiada odpowiednie certyfikaty. Łańcuchy renomowanych producentów najczęściej mają atesty TÜV oraz Ö-norm, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo.
Jak zakładamy łańcuchy?
Łańcuchy śniegowe można zakładać na dwa lub cztery koła. Click To TweetNie wolno montować tylko jednej sztuki. Łańcuchy zakłada się na koła osi napędowej. W przypadku samochodów z napędem na przednie lub tylne koła – odpowiednio na przód lub tył. Jeśli samochód ma napęd na cztery koła, należy je stosować na obu osiach.
Jazda na łańcuchach śniegowych
Jeśli nasz samochód wyposażony jest w łańcuchu śniegowe, bezwzględnie należy pamiętać o odpowiednim dostosowaniu stylu jazdy. Na łańcuchach samochodowych można podróżować z prędkością do 50 km/h. W trakcie jazdy należy również unikać gwałtownego hamowania i przyspieszenia. Samochód wyposażony w łańcuchy należy prowadzić po śniegu, w innym wypadku może to doprowadzić do zniszczenia nawierzchni i opon. Łańcuchy to inwestycja na lata, dlatego regularnie powinno się sprawdzać ich stan, napięcie oraz poziom zużycia. Niektórzy producenci oferują jeden typ łańcuchów śniegowych, które jednocześnie pasują do kilkunastu rozmiarów ogumienia.