Ile wytrzymują klocki hamulcowe?

Autor postu: piotrek_az Data: lut 13, 2017 | 0 komentarzy


Nie masz czasu czytać? To może chcesz posłuchać? Kliknij „Przesłuchaj artykuł”

Jednym z najważniejszych układów w samochodzie jest układ hamulcowy. Jego sprawność działania zapewnia nam odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Istotnym elementem tego układu są klocki hamulcowe. Jaką rolę odgrywają, jak często trzeba je wymienić i ile mogą wytrzymać bez wymiany?

Co to są klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to integralny element układu hamulcowego pojazdu. Po naciśnięciu pedału hamulca w samochodzie, klocki ścierają się ze sobą i zużywają wraz z upływem czasu, co powoduje zwiększanie się pojemności układu hamulcowego i spadek poziomu płynu hamulcowego.

Są one częścią hamulca tarczowego, który złożony jest z okładziny cierniowej, współdziałającej z tarczą hamulcową i jej metalową podstawą.

Klocki tkwią mocno osadzone w jarzmach zacisków hamulcowych. Click To Tweet

Uruchamia się je hydraulicznie, przez tłoki hamulcowe, które dociskają klocek do tarczy.

Głównym zadaniem, jakie stawiane jest przed klockami hamulcowymi,to wytworzenie siły tarcia, która przeciwdziała siłom działającym na rozpędzony pojazd, dzięki czemu może on zostać skutecznie zatrzymany. Podczas hamowania w wyniku tarcia okładziny ciernej klocka o tarczę, wytwarza się ciepło rzędu nawet ponad 1000 stopni Celsjusza. Przez to klocki mogą się zeszklić na powierzchni okładziny, co prowadzi do pogorszenia się własności hamujących pojazdu. W nowoczesnych klockach okładziny mają dodatki przeciwzatarciowe, które uniemożliwiają wystąpienie zjawiska zeszklenia się klocków.

Okładziny klocków hamulcowych ulegają ścieraniu wraz z ich eksploatacją. Najczęściej są wykonane z mieszanki charakteryzującej się dobrymi własnościami ciernymi, która jednocześnie nie stanowi zagrożenia dla zniszczenia tarczy hamulcowej. Głównym składnikiem mieszanki jest wata stalowa, opiłki metali oraz dodatki różnych minerałów.

Klocki hamulcowe występują w sprzedaży w różnych kształtach i rodzajach, różniących się pomiędzy sobą:
• twardością okładziny,
• składem mieszanki ściernej,
• kształtem,
• wielkością,
• marką producenta.

italy 1520299 1920 1024x683 Ile wytrzymują klocki hamulcowe?

Co ile należy wymieniać klocki hamulcowe? Od czego to zależy?

Klocki hamulcowe zużywają się wraz z upływem czasu i ilością przejechanych kilometrów. Wielu kierowców zastanawia się, co ile należy wymieniać klocki hamulcowe, albo na ile km wystarczają nowe klocki? W praktyce tych części samochodowych nie wymienia się zbyt często.

Teoretycznie po wymianie klocków hamulcowych powinniśmy bez problemowo przejechać około 20-25 tys. kilometrów, ale zależy to od kilku zmiennych, takich jak:
• styl jazdy,
• technika jazdy,
• rodzaj pojazdu.
Przy poruszaniu się głównie po mieście i prezentowaniu agresywnego stylu jazdy, klocki będzie trzeba wymienić nawet po mniej niż 20 tys. przejechanych kilometrów, ponieważ będą one często używane przy nagminnym wciskaniu pedału hamulca. Z kolei jeśli kierowca porusza się samochodem przeważnie po autostradach, gdzie siłą rzecz rzadziej hamuje i prezentuje spokojny styl jazdy, można pomyśleć o wymianie klocków hamulcowych po przejechaniu nawet około 50 tys. kilometrów.
Słabe klocki hamulcowe, z niskiej jakości okładziną, zużywają się szybciej niż markowe. Click To Tweet

Te pierwsze mogą zacząć piszczeć już po przejechaniu 3-4 tys. km.

Na co mają wpływ klocki hamulcowe?

Sprawne, niezużyte klocki hamulcowe zapewniają bezpieczeństwo jazdy i dają kierowcy pewność, że w każdej, nawet awaryjnej sytuacji samochód zatrzyma się w wyniku hamowania. Jeśli tylko zauważymy pierwsze objawy świadczące o ich zużyciu, najlepiej wymienić je na nowe.

Klocki hamulcowe wpływają na:
• długość drogi hamowania,
• bezpieczeństwo jazdy pojazdem,
• komfort jazdy,
• sposób hamowania.

Dobre klocki hamulcowe nie powinny się nagrzewać, nawet podczas szybkiej jazdy i gwałtownego hamowania oraz pylić przy zużywaniu się materiału ściernego. Wpływają na to, czy jazda samochodem będzie przyjemnością, czy będzie wiązała się z akceptacją pisku przy hamowaniu.

Sposób na sprawdzenie zużycia klocków hamulcowych

Kierowca sam może zauważyć, że klocki hamulcowe nadają się do wymiany. Pierwszym sygnałem, który zwykle jednoznacznie wskazuje na taką potrzebę, jest dźwięk, jaki klocki wydają podczas hamowania. Charakterystyczny, metaliczny wynika z tego, że większość współcześnie wykorzystywanych w samochodach klocków hamulcowych ma zainstalowane blaszki, które po starciu okładziny przy kontakcie z tarczą zaczynają dzwonić. Klocki bez blaszek będą piszczeć podczas hamowania.

Niektóre nowe auta z górnej półki cenowej posiadają specjalny system elektroniczny, który poinformuje kierowcę o konieczności wymiany klocków.

Można samemu regularnie sprawdzać, w jakim stanie jest okładzina na klockach hamulcowych. Jej grubość łatwo zweryfikujemy dzięki specjalnym rowkom umieszczonym właśnie na klockach, wskazującym stopień starcia okładziny. Jeśli nie jest on widoczny to znak, że okładzina może być mocno zużyta, a klocki hamulcowe nadają się do wymiany. Przyjmuje się, że graniczna grubość okładziny wynosi nie mniej niż 1,5 mm.

car 1242080 1920 1024x678 Ile wytrzymują klocki hamulcowe?

Odgłosy po wymianie klocków

Bezpośrednio po wymianie klocków hamulcowych auto może wydawać nietypowe odgłosy i piszczenie. To normalne, ponieważ nowe klocki muszą się dotrzeć, aby zniknęła warstwa ochronna, którą zostały pokryte przez producenta. Po zakończonej wymianie klocków należy kilkukrotnie nacisnąć pedał hamulca, aż zrobi się twardy. W okresie, kiedy nowe części samochodowe będą się docierać, co wymaga przejechania co najmniej kilkunastu kilometrów, należy powstrzymać się od ostrego hamowania.

Co należy również sprawdzić gdy wymieniamy klocki hamulcowe?

Każdorazowo przy wymianie klocków hamulcowych obowiązkowo należy przyjrzeć się, w jakim stanie są tarcze hamulcowe oraz amortyzatory. Tarcze powinno się przeszlifować, jeśli skorodowały na powierzchni ciernej. Poza tym, mogą na nich wystąpić niewielkie rowki obwodowe – to normalna sytuacja, ale jeśli mają one różne grubości na jednej średnicy, należy je wyrównać. Absolutną koniecznością stanie się wymiana tarcz hamulcowych przy okazji wymiany klocków, jeśli tarcza posiada uszkodzenia: wybrzuszenia, pęknięcia czy inne uszczerbki. W przeciwnym wypadku uszkodzona i mocno zużyta tarcza nie będzie w stanie współpracować z klockami hamulcowymi i nie zapewni bezpiecznego hamowania.

Nadmierne zużycie klocków hamulcowych może być spowodowane zużytymi amortyzatorami i niską ich skutecznością działania. W takiej sytuacji dochodzi do nadmiernego przenoszenia obciążenia z tyłu na przód samochodu podczas hamowania, a klocki szybciej się ścierają. Dlatego przy okazji wymiany powinniśmy na odpowiednich urządzeniach diagnostycznych przetestować amortyzatory swojego pojazdu.

Czy jest coś lepszego od klocków hamulcowych?

W niektórych samochodach zamiast klocków hamulcowych stosowane są inne rozwiązania, np. bębny, ale raczej rzadko i wyłącznie w tylnej osi. Hamulce bębnowe lepiej sprawdzają się w roli hamulca pomocniczego. Bębny są w stanie wytrzymać nawet 100 tys. przejechanych kilometrów. Hamulec bębnowy to hamulec cierny segmentowy, obejmujący dwie szczęki. Zasada działania bębnów jest prosta, ponieważ proces hamowania powstaje tutaj na skutek tarcia wewnętrznej powierzchni obracającego się wraz z wałem bębna hamulcowego z powierzchnią szczęk pokrytych okładziną cierną, znajdujących się wewnątrz bębna. Szczęki się nie obracają.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 25 Średnia: 2.2]

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

F
F
Twitter
AZHamulce na Twitterze
ludzie podążają AZHamulce
Twitter Pic Y
F
Przeczytaj poprzedni wpis:
hamulce
Historia stworzenia i produkcji klocków hamulcowych

Co to są klocki hamulcowe? Układ hamulcowy pojazdu jest jednym z najważniejszych jego elementów, ponieważ odpowiada za bezpieczeństwo. Gdyby nie...

Zamknij