Hamulec najazdowy – co to jest i jak działa?

Autor postu: piotrek_az Data: Paź 1, 2018 | 0 komentarzy


Samochody, które posiadają większe możliwości holownicze, mogą ciągnąć za sobą naprawdę dużej wielkości przyczepy (np. campingowe). Korzystanie z nich jest bardzo wygodne, nie można jednak zapominać także o bezpieczeństwie na drodze. Dlatego tak ważne jest, by posiadały one dobry i sprawny hamulec bezwładnościowy, inaczej nazywany najazdowym. Na czym polega jego działanie? O tym poniżej.

Czym jest hamulec najazdowy w przyczepie i dlaczego jest tak ważny?

Eksploatacja wykorzystywanej w trakcie wakacji przyczepy campingowej, nie opiera się jedynie na korzystaniu z wygód zapewnianych przez jej strefę mieszkalną. Równie ważne, a może nawet ważniejsze jest wszystko co dotyczy bezpieczeństwa jej użytkowania, a przede wszystkim holowania w miejsce urlopowego wypoczynku. Jadący z nią kierowca musi być bardzo skoncentrowany, przewidując swoje ruchy na drodze i dbając o płynność jazdy. Pod uwagę trzeba brać tutaj wiele czynników, które warunkują bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Jednakże bardzo ważne jest także zachowanie samej przyczepy campingowej. Istotna jest jej masa: im przyczepa będzie cięższa, tym bardziej będzie obciążała silnik oraz cały zespół przeniesienia siły napędowej samochodu. Kolejną ważną sprawą jest to, ze w czasie wytracania prędkości, ze zdwojoną siłą pracuje układ hamulcowy. Jednak i tutaj pojawia się rozwiązanie, bo tylko bardzo lekkie konstrukcje nie posiadają własnego układu hamulcowego. Cała reszta przyczep wyposażana jest w hamulec najazdowy. Choć nawet w modelach bez niego, można dokupić odpowiednie części i przerobić przyczepę na hamowaną bezwładnościowo. Taki hamulec zwiększa bezpieczeństwo jazdy, bo masa własna przyczepy przestaje być problemem.

Działanie hamulca najazdowego przyczepy

Jeśli chodzi o przyczepy, to ich zespół jezdny z hamulcem najazdowym posiada mechanizm hamujący bezwładnościowy. Mechanizm ten sterowany jest urządzeniem najazdowym i dość często jest także wyposażony w układ wyłączający hamulec w czasie cofania całego zestawu (samochodu oraz przyczepy). W skład zespołu jezdnego wchodzą:

  • elementy zawieszenia,
  • elementy mechanizmu hamującego.

hamulec najazdowy 2 Hamulec najazdowy   co to jest i jak działa?

Zawieszenie stanowią tutaj belka i przyspawane do niej osie kół i wsporniki szczęk. Osie i wsporniki szczęk przykryte są zaś bębnem hamulcowym, osadzonym na osi koła przy pomocy łożysk. Natomiast jeśli chodzi o elementy układu hamowania najazdowego, to składa się on z zaczepu kulowego zamocowanego na rurze cięgna przesuwającej się w korpusie. Cięgno oddziałuje na dźwignię zwrotną, a ta napina linki uruchamiające mechanizmy hamujące. Przyczepa wyposażona w dźwignię hamulca ręcznego umożliwia zaś hamowanie. Oznacza to, że podczas hamowania przyczepa najeżdża na samochód, a ta sytuacja powoduje cofanie się zaczepu na dyszlu przyczepy. To natomiast (za pomocą dźwigni) powoduje napinanie się linek hamulca, które rozchylają szczęki hamulcowe. Rozchylone szczęki stykają się z bębnem (albo klocki trą o tarcze) i wytwarzają siłę hamującą, która zwalnia albo całkowicie zatrzymuje przyczepę. Kierowca zawsze musi mieć jednak na uwadze to, że hamulec najazdowy jednokierunkowy zawsze będzie działał z pewnym opóźnieniem względem hamującego pojazdu.

O czym pamiętać, by hamulec najazdowy działał bez zarzutu?

W starszych modelach przyczep z hamulcem najazdowym, przed rozpoczęciem cofania należy pamiętać o jego zablokowaniu (by nie doszło do zakleszczenia). Nowsze modele przyczep są już wyposażone w automat cofania. Każdy kierowca powinien też pamiętać o regularnym serwisie całego mechanizmu, bo np. zimą może rozwinąć się na nim korozja. Prawidłowość sprawności hamulca można w łatwy sposób sprawdzić. Wykonuje się to poprzez zaciągnięcie dźwigni hamulca ręcznego na drugi ząbek. Po takim działaniu w przyczepie powinna być wyczuwalna lekka siła hamowania, taka sama na obu kołach, a po zwolnieniu dźwigni, bębny powinny obracać się bez żadnego oporu. O problemach z hamulcem najazdowym można mówić wtedy, kiedy:

  1. Hamulec działa tylko z jednej strony.
  2. Przyczepa hamuje nieregularnie.
  3. Przyczepa zaczyna hamować w trakcie redukcji gazu.
  4. Przyczepa hamuje bardzo słabo lub wcale.
  5. Dochodzi do przegrzewania się bębnów hamulcowych.

Sprawdzanie mechanizmu jest bardzo ważne, bo tylko dobrze wyregulowany i sprawny hamulec może zapewnić bezpieczną jazdę.

Hamulec najazdowy w przyczepie

Jak już było wspomniane na początku, holowanie przyczepy z hamulcem najazdowym wymaga od kierowcy utrzymywania płynności jazdy. Unikając gwałtownych manewrów pozwoli bowiem na pełne i prawidłowe wykorzystanie właściwości technicznych układu hamulcowego przyczepy. Trzeba tutaj pamiętać o jednostajnym zwiększaniu nacisku na pedał hamulca, co umożliwia zyskanie czasu na rozpoczęcie działania układu. Taka jazda będzie zaś bezpieczna, a podróż przyjemna.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 0 Średnia: 0]

Zostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

F
F
Twitter
AZHamulce na Twitterze
0 ludzie podążają AZHamulce

F
Przeczytaj poprzedni wpis:
Hamulec hydrauliczny tarczowy – zasady działania, budowa

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, bez wątpienia zaś – mający największy wpływ na nasze bezpieczeństwo.  Producenci...

Zamknij