Samochody, które posiadają większe możliwości holownicze, mogą ciągnąć za sobą naprawdę dużej wielkości przyczepy (np. campingowe). Korzystanie z nich jest bardzo wygodne, nie można jednak zapominać także o bezpieczeństwie na drodze. Dlatego tak ważne jest, by posiadały one dobry i sprawny hamulec bezwładnościowy, inaczej nazywany najazdowym. Na czym polega jego działanie? O tym poniżej.
Czym jest hamulec najazdowy w przyczepie i dlaczego jest tak ważny?
Eksploatacja wykorzystywanej w trakcie wakacji przyczepy campingowej, nie opiera się jedynie na korzystaniu z wygód zapewnianych przez jej strefę mieszkalną. Równie ważne, a może nawet ważniejsze jest wszystko co dotyczy bezpieczeństwa jej użytkowania, a przede wszystkim holowania w miejsce urlopowego wypoczynku. Jadący z nią kierowca musi być bardzo skoncentrowany, przewidując swoje ruchy na drodze i dbając o płynność jazdy. Pod uwagę trzeba brać tutaj wiele czynników, które warunkują bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Jednakże bardzo ważne jest także zachowanie samej przyczepy campingowej. Istotna jest jej masa: im przyczepa będzie cięższa, tym bardziej będzie obciążała silnik oraz cały zespół przeniesienia siły napędowej samochodu. Kolejną ważną sprawą jest to, ze w czasie wytracania prędkości, ze zdwojoną siłą pracuje układ hamulcowy. Jednak i tutaj pojawia się rozwiązanie, bo tylko bardzo lekkie konstrukcje nie posiadają własnego układu hamulcowego. Cała reszta przyczep wyposażana jest w hamulec najazdowy. Choć nawet w modelach bez niego, można dokupić odpowiednie części i przerobić przyczepę na hamowaną bezwładnościowo. Taki hamulec zwiększa bezpieczeństwo jazdy, bo masa własna przyczepy przestaje być problemem.
Działanie hamulca najazdowego przyczepy
Jeśli chodzi o przyczepy, to ich zespół jezdny z hamulcem najazdowym posiada mechanizm hamujący bezwładnościowy. Mechanizm ten sterowany jest urządzeniem najazdowym i dość często jest także wyposażony w układ wyłączający hamulec w czasie cofania całego zestawu (samochodu oraz przyczepy). W skład zespołu jezdnego wchodzą:
- elementy zawieszenia,
- elementy mechanizmu hamującego.
O czym pamiętać, by hamulec najazdowy działał bez zarzutu?
W starszych modelach przyczep z hamulcem najazdowym, przed rozpoczęciem cofania należy pamiętać o jego zablokowaniu (by nie doszło do zakleszczenia). Nowsze modele przyczep są już wyposażone w automat cofania. Każdy kierowca powinien też pamiętać o regularnym serwisie całego mechanizmu, bo np. zimą może rozwinąć się na nim korozja. Prawidłowość sprawności hamulca można w łatwy sposób sprawdzić. Wykonuje się to poprzez zaciągnięcie dźwigni hamulca ręcznego na drugi ząbek. Po takim działaniu w przyczepie powinna być wyczuwalna lekka siła hamowania, taka sama na obu kołach, a po zwolnieniu dźwigni, bębny powinny obracać się bez żadnego oporu. O problemach z hamulcem najazdowym można mówić wtedy, kiedy:
- Hamulec działa tylko z jednej strony.
- Przyczepa hamuje nieregularnie.
- Przyczepa zaczyna hamować w trakcie redukcji gazu.
- Przyczepa hamuje bardzo słabo lub wcale.
- Dochodzi do przegrzewania się bębnów hamulcowych.
Sprawdzanie mechanizmu jest bardzo ważne, bo tylko dobrze wyregulowany i sprawny hamulec może zapewnić bezpieczną jazdę.
Hamulec najazdowy w przyczepie
Jak już było wspomniane na początku, holowanie przyczepy z hamulcem najazdowym wymaga od kierowcy utrzymywania płynności jazdy. Unikając gwałtownych manewrów pozwoli bowiem na pełne i prawidłowe wykorzystanie właściwości technicznych układu hamulcowego przyczepy. Trzeba tutaj pamiętać o jednostajnym zwiększaniu nacisku na pedał hamulca, co umożliwia zyskanie czasu na rozpoczęcie działania układu. Taka jazda będzie zaś bezpieczna, a podróż przyjemna.