Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, bez wątpienia zaś – mający największy wpływ na nasze bezpieczeństwo. Producenci pojazdów prześcigają się w wymyślaniu kolejnych rozwiązań, które pozwoliłyby zagwarantować Klientom bezkolizyjne poruszanie się po drogach. Jedną z technologii coraz powszechniej wykorzystywanych w samochodach osobowych jest hamulec hydrauliczny tarczowy. Jak działa tego typu element? Z czego się składa?
Hydrauliczny układ hamulcowy
Aby zrozumieć, jak działa hamulec hydrauliczny tarczowy, warto przyjrzeć się funkcjonowaniu hydraulicznego systemu hamulcowego. Układ tego rodzaju składa się zazwyczaj z:
- pompy,
- przewodów ciśnieniowych,
- cylinderków roboczych (umieszczonych przy każdym z kół).
Hydrauliczny układ hamulcowy działa na zasadzie tzw. prasy hydraulicznej. Click To TweetOsoba kierująca pojazdem naciska pedał hamulca, w wyniku czego płyn krążący w systemie hamulcowym przedostaje się do tłoków umiejscowionych w cylindrach hamulcowych. Warto dodać, że tłoki znajdujące się przy przednich kołach mają większą powierzchnię niż te zlokalizowane z tyłu pojazdu. Takie rozwiązanie jest w pełni uzasadnione – każdy, kto kiedyś prowadził pojazd, zapewne poczuł, że siła hamowania jest znacznie większa z przodu samochodu.
Układ hydrauliczny w większości samochodów osobowych składa się z dwóch obwodów hamulcowych. Gwarantuje to działanie hamulców w wypadku awarii – kiedy jeden z obwodów hamulcowych przestaje funkcjonować, drugi przejmuje jego funkcję. To dzięki temu możliwe jest awaryjne hamowanie nawet w przypadku takich sytuacji jak przerwanie przewodów hamulcowych. Warto nadmienić, że w samochodach pozbawionych systemu ABS dodatkowo stosowany jest tzw. korektor siły hamowania, odpowiadający za to, by nacisk na hamulce przednie i tylne rozkładał się równomiernie.
Hamulec hydrauliczny tarczowy
Budowa
Istnieją różne układy hamulców hydrauliczno tarczowych. Ten najprostszy obejmuje dwa cylindry hydrauliczne, które są połączone przewodem. Pierwszy cylinder funkcjonuje jak pompa – jeżeli wciśniemy jego tłok, płyn hydrauliczny zostanie przepchany do drugiego cylindra i spowoduje podniesienie kolejnego tłoka. To z kolei bezpośrednio skutkuje stykiem elementu ciernego z tarczą hamulcową.
Zasada działania
Hamulec hydrauliczny tarczowy zaliczany jest do tzw. hamulców ciernych (hamowanie odbywa się przez bezpośrednie dociskanie elementu hamującego do członu hamowanego). Część uruchamiana jest wskutek działania systemu hydraulicznego, kiedy to prowadzący pojazd podczas jazdy naciska na tłok – pedał hamulca.
Zalety
Główną zaletą systemu, w którym stosuje się hydrauliczny hamulec tarczowy, jest fakt, iż siła hamowania w czasie jazdy rozkłada się równomiernie na koła z prawej i lewej strony pojazdu. Hydrauliczny hamulec tarczowy nie wymaga również kłopotliwej regulacji, która bywa konieczna w innych typach układów hamulcowych.
Hamulec hydrauliczny tarczowy – potencjalne usterki i zagrożenia
Należy podkreślić, że wszystkie systemy hamulcowe mogą ulec awarii w wyniku nieprawidłowej eksploatacji i czynników losowych. System z hamulcem hydraulicznym tarczowym nie jest tu wyjątkiem. Do awarii może prowadzić jazda z nazbyt wyeksploatowaną częścią, np. zużytymi okładzinami klocków hamulcowych. Istotny jest także stan nie tylko samych hamulców, ale także innych elementów układu (np. tarcz hamulcowych – warto kontrolować co jakiś czas, czy nie są one zbyt wytarte). Niebagatelne znaczenie, jeśli chodzi o sprawne funkcjonowanie układu hamulcowego, ma odpowiedni poziom płynu hamulcowego. Brak cieczy może prowadzić do poważnych, kosztownych uszkodzeń. W przypadku hamulca hydraulicznego tarczowego istnieje również ryzyko jego zapowietrzenia – następuje ono, gdy do przewodów hamulcowych dostaną się pęcherzyki powietrza.
Skutki wyżej wymienionych usterek mogą być różne, zazwyczaj jednak niesprawnie działający hamulec hydrauliczno tarczowy skutkuje:
- wydłużeniem drogi hamowania,
- zmniejszeniem stopnia przyczepności pojazdu do podłoża,
- “znoszeniem” pojazdu na jedną stronę jezdni w czasie zakrętu,
- sporym ryzykiem kolizji.