Budowa i zasady działania zacisków hamulcowych

Autor postu: piotrek_az Data: wrz 27, 2017 | 0 komentarzy


W większości samochodów osobowych wykorzystywane są hamulce tarczowe, które wyparły z rynku tzw. hamulce bębnowe lub po prostu bębny. Głównymi elementami wchodzącymi w skład układu hamulcowego tarczowego są tarcza i zacisk hamulcowy. Jaką funkcję pełnią zaciski i z czego się składają?

Budowa zacisku hamulcowego

W skład zacisków hamulcowych wchodzą następujące części:

  • tłoczek zacisku hamulcowego,
  • gumowa osłona prowadnicy,
  • śruba prowadnicy zacisku hamulcowego,
  • śruba mocująca tarczę hamulcową.

W samochodach wykorzystywane są zaciski pływające, wykonane w całości z żeliwa, oraz zaciski stałe. Click To Tweet Wyjątkowo w droższych i sportowych samochodach spotykane są innego rodzaju zaciski – ze stali nierdzewnej lub z azotowanego tytanu, dla zmniejszenia masy układu.

Zaciski pływające mają mniejszą sztywność i łatwiej wpadają w wibracje niż zaciski stałe. Gorzej pracują przy dużych naciskach i słabo znoszą wysokie temperatury.

Działanie zacisku hamulcowego

W hamulcu tarczowym częścią bierną są klocki hamulcowe umieszczone w zacisku. Tarcza obraca się wraz z kołem i przymocowana jest do jego piasty na sztywno. Zacisk hamulcowy przytwierdzony jest na stałe do zwrotnicy koła. Po naciśnięciu pedału hamulca powodujemy, że tłoczek hamulcowy wysuwa się i dopycha klocki do tarczy. W wyniku siły tarcia energia kinetyczna samochodu zamienia się w energię cieplną. Klocki umieszczone w zacisku dociskają do obu stron tarczy i dzięki temu poprzez siłę tarcia koła samochodu się zatrzymują. Dociskanie odbywa się za pomocą jednego lub więcej tłoczków. Tłok w pierwszej kolejności dociska jeden klocek do tarczy, a następnie obudowa zacisku porusza się w przeciwną stronę i dociska drugi z klocków.

Awarie zacisków hamulcowych

Zaciski hamulcowe są przystosowane do pracy w ciężkich warunkach, w narażeniu na działanie wysokich temperatur. Podczas hamowania nagrzewają się, podobnie jak i inne elementy całego układu hamulcowego. Osadza się na nich brud, kurz, piasek i inne zanieczyszczenia. Muszą też być na tyle wytrzymałe, aby sprostać działaniu dużych sił.

Z uwagi na trudne warunki pracy, zaciski hamulcowe mogą ulec wielu awariom:

  • zniszczeniu uszczelniaczy tłoczków,
  • zatarciu sworzni zacisku,
  • pęknięciu żeliwnych zacisków,
  • poluzowaniu się śrub w prowadnicach zacisków.
W wyniku takich awarii kierowca będzie miał problemy z utrzymaniem pożądanego kierunku jazdy. Samochód będzie ściągać w czasie hamowania w jedną ze stron. To najlepszy sygnał tego, że doszło do zatarcia zacisków w przednim lub tylnym hamulcu. Zatarcie prowadzi do nieprawidłowej pracy tłoczka hamulcowego, który nie jest w stanie płynnie poruszać się i wracać do pozycji wyjściowej.

Poluzowanie się śrub w prowadnikach zacisku wywołuje z kolei niewłaściwą pracę klocków hamulcowych i wydłużoną drogę hamowania. Innym skutkiem tej samej awarii jest drganie pedału hamulca lub koła kierownicy w czasie hamowania.

Jak dbać o zacisk hamulcowy?

Zacisk hamulcowy będzie utrzymany w doskonałym stanie, jeśli kierowca zadba o regularne przeglądy całego układu hamulcowego i będzie terminowo wymieniał płyn hamulcowy. Warto podkreślić, że płyn ten jest higroskopijny, co oznacza, że pochłania wilgoć i przez to traci swoje pierwotne właściwości.

Poważnych awarii zacisków hamulcowych można uniknąć, jeśli kierowca właściwie zareaguje na hałas z hamulców. Może on wynikać ze znacznego ich zużycia.

Uszkodzony lub zniszczony zacisk hamulcowych można zregenerować, a jeśli jest to niemożliwe z uwagi na stopień jego degradacji, należy go wymienić na nowy. Tylko w ten sposób zapewnimy sobie komfort jazdy i bezpieczeństwo hamowania.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 10 Średnia: 2.5]

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

F
F
Twitter
AZHamulce na Twitterze
ludzie podążają AZHamulce
Twitter Pic Y
F
Przeczytaj poprzedni wpis:
7 faktów o klockach hamulcowych firmy Optimal

Klocki hamulcowe są ważnym elementem układu hamulcowego pojazdu mechanicznego. Ich okładzina cierna wyciera się w miarę upływu czasu i eksploatacji,...

Zamknij